VCC – aneb Veterán Car Club v Rožnově pod Radhoštěm si v roce 2013 připomněl 40 let své existence.
Založení Veterán Car Clubu při tehdejším AMK Svazarmu Tesla Rožnov se událo v únoru 1973. Na tento okamžik vzpomíná předseda VCC pan Antonín Valenta. Při zrodu tehdy málo známé motoristické odbornosti, nazývané Veterán Car Club, stálo několik nadšenců pro historii motorismu. Mezi zakladatele Klubu patřili dnes již zemřelí členové Jaroslav Panáček, Miroslav Bil a Vladimír Bubeník, kteří svým zaujetím pro stará auta dokázali kolem sebe soustředit další milovníky automobilové historie. Dodnes mezi aktivní členy patří Jaromír Pavel, Karel Minarčík, Luboš Vavřík, Josef Vahalík a další. Zájem o „veterány“ byl značný.
V roce 1973 měl Klub až 30 aktivních členů, kteří vlastnili zajímavá vozidla. I přes malou podporu tehdejšího vedení Svazarmu dokázali členové Klubu uspořádat řadu hodnotných akcí. První, podnes pamětníky stále vzpomínanou, byla v roce 1974 cílová jízda historických vozidel z Rožnova pod Radhoštěm do Bánské Bystrice.
V roce 1975 zahájil VCC seriál úspěšných jízd historických vozidel pod názvem Veteráni Valašskem, ten v roce 1986 vyvrcholil 10. ročníkem. Na startu se tehdy objevila vzácná vozidla, např. Bugatti 35, Mercedes Benz 5400 k, LaK, Walter, Bentley, KAN, Maurer, Praga, Tatra, BMW 328 a další.
Mezi aktivity Klubu patřilo pořádání burz náhradních dílů pro veterány, které organizoval neúnavný Mirek Bil. Dále to byla účast na veteránských podnicích domácích i zahraničních. Především pak pomoc majitelům historických vozidel od zkušených renovátorů Jarka Panáčka a největšího Tatrováka Mirka Bila těm, kteří s renovací historických vozidel teprve začínali.
V současné době je rožnovský Veteran klub součástí Auto klubu ČR Rožnov v AČR a snaží se pokračovat v tradici veteránství, tak jak to jeho zakladatelé v roce 1973 zamýšleli.“ V příštím roce připravují rožnovští veteránisté jubilejní 20 ročník této tradiční soutěže.
Foto: archiv Antonína Valenty
Automobil značky Praga při průjezdu Rožnovem pod Radhoštěm.Za volantem Antonín Valenta, jako spolujezdec, zástupce čs. armády, na zadním sedadle tehdejší starosta města JUDr. Jaroslav Kubín a ředitel Valašského Muzea v Přírodě Ing. Vítězslav Koukal.